Momi Crouzet

Photographer

Momi Crouzet has been an imaginative storyteller since childhood. Her imagination was nurtured growing up in a small city in Chiba surrounded by its flowers, rivers, forests, and mountains. She encountered storytelling through photography when she took a black-and-white photography class at a university in the U.S. she attended as an exchange student.

The duality expressed in her work is strongly influenced by the ideas in Duane Michals’ photography works: the connection between the invisible spirits and the natural world and the synchronicity between the protagonist’s emotional journey and the real-life events. Momi expresses the ties and integration between two ideas that are otherwise mutually exclusive and thus unfold them with her touch of poetry, prettiness, and humor. While Michals’ works dealt with sexuality and aging: subjects considered taboo in his time, she cast a light on the socially vulnerable by choosing the psychology of children and their nights as the subject matter. For her, art is a visualization of the part of herself that she cannot put into words and what leads the viewers to get a slight sense of healing.

Even after seeing so much in her life in Paris and London after her marriage, her work celebrates the simple beauty and the message that lies beyond waste. More recently, she has been showing her work in group exhibitions, eager to express the awe of nature and higher beings that are dormant within her. It derived from the ancient Japanese worship of nature that resides in her and serves as her suggestion that modern society, both Western and Japanese, need a way of life where humans and nature live in harmony thus circulating energy. She wants to express comfort, beauty, love, and harmony in her images.

Her major works include Songes de la Nuit’ (Night Reveries), which was exhibited at the children’s book section at Le Bon Marche in 2007, and Home Sweet Home, which was featured in various media including Italian Vogue along with her other works through 2019.
クルゼ紅絹(モミ)は千葉県の花、川、森、山に囲まれた小さな街で生れ、幼少期より想像力豊かなストーリーテラーだった。交換留学先の大学で白黒写真と出会ったことがきっかけで、写真を用いて物語を紡ぐことを学ぶ。

彼女の作品で表される二面性は、写真家マイケル・デュアンが作品の中で取り扱う見えない霊と現実世界の繋がり、主人公の心の動きと現実の連動などの影響を強く受ける。相反する世界の繋がりや融合を表現、それを彼女独自の世界観で、誌的、可憐、面白く展覧させる。また主題として扱う子どもたちの夜や心理は、デュアンの作品がその時代にタブーであった性や老いなどを扱うのと同様に、社会的弱者にスポットを当てた。なぜなら彼女にとってアートとは、彼女自身の中の言語化できなかった部分をイメージにより表現することであり、それを見た人にとっていくらかの癒し、ヒーリングに繋がることだからである。

結婚後パリやロンドンでの生活を通し、多くのものを見た後も、彼女の作品は無駄をそぎ落とした先にあるシンプルな美しさ、メッセージを讃えているように見える。
また最近では、彼女の中に眠っていた自然と見えない高次元の存在への畏敬の念を表現することに意欲を持ってグループ展で発表している。これは彼女が当たり前に日本古来の自然に対する信仰を持っているとも説明できるし、人間と自然が調和してエネルギー循環できるような生き方が欧米社会(日本にも)に必要だと提案しているとも言える。彼女がイメージを通して伝えたいのは、癒し、美しさ、愛、調和である。

主な作品に2007年にパリの老舗デパート、Le Bon Marcheの子どもの図書コーナーで展示され『Songes de la Nuit’ (Night Reveries)』、2019年までの作品と共にイタリアンヴォーグをはじめとした各国のメディアにて掲載された『おうちにかえろう (Home Sweet Home)』などがある。